mahsa

mahsa
 
mahsa
Design by : NazTarin

ورود اعضا:

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 41
بازدید دیروز : 21
بازدید هفته : 67
بازدید ماه : 106
بازدید کل : 25651
تعداد مطالب : 60
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1



 

تاریخ قرآن/۱۳

فَترَت وحی: گفته اند که چون پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله از حرا بازگشت، پس از نخستین وحی، تا چندی این وحی منقطع گشت؛ مدتی که آن را از سه روز تا سه سال گفته اند، وحی منقطع شده بود...

اما چرا بلافاصله، پس از اولین وحی، دوران فترت و قطع وحی پیش آمد؟ بدان جهت بود که نگرانی پیامبر صلّی الله علیه و آله از میان برود و شوقش افزون گردد و اُنسش بیشتر شود و آماده تر باشد تا وحی را دریافت کند.

رجوع به تارخ قرآن(رامیار)/ص۷۲


موضوعات مرتبط: تاریخ قرآن

[ یکشنبه سیزدهم شهریور 1390 ] [ 17:48 ] [ سید سجاد ادیانی ]

1 نظر

تاریخ قرآن/۱۱

تاریخ قرآن/۱۱

برخی حکمت های نزول تدریجی آیات:

تناسب با حوادث و مقتضیات زمان، تثبیت قلب و دلگرمی پیامبر صلّی الله علیه و آله،  ایجاد فرصت برای حفظ قرآن توسط صحابه، آمادگی برای پذیرش احکام و قوانین اسلام، ایجاد فرصت برای تفکر و تأمل در آیات قرآن، ایجاد فاصله زمانی برای عمل به منسوخ قبل از نزول ناسخ، نزول آیات مطابق با پرسش مردم

تاریخ قرآن کریم/ص47


موضوعات مرتبط: تاریخ قرآن

[ شنبه هفدهم اردیبهشت 1390 ] [ 18:37 ] [ سید سجاد ادیانی ]

آرشیو نظرات

تاریخ قرآن/۱۰

تاریخ قرآن/۱۰

آیه عبارت از بخشی از حروف، کلمات یا جملاتی است که از طریق نقل و روایت، حدود آن ها مشخص شده باشد.

هرچند حدود آیات، توقیفی هستند، به دلیل این که پیامبر صلّی الله علیه و آله گاهی دو آیه مربوط به هم را با هم می خواندند، بعضی از روات آن دو آیه را یک آیه فرض کرده اند، لذا در مورد برخی آیات اختلاف نظر وجود دارد.

تاریخ قرآن کریم/ص62


موضوعات مرتبط: تاریخ قرآن

[ پنجشنبه هشتم اردیبهشت 1390 ] [ 17:23 ] [ سید سجاد ادیانی ]

آرشیو نظرات

تاریخ قرآن/۹

تاریخ قرآن/۹

کسی که وحی الهی را به پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله می رساند و واسطه وحی خدا بود، فرشته ای است که «جبرئیل» نام دارد. او مکلّف به ابلاغ وحی به رسول خدا بود. او یکی از چهار فرشته مقرّب است که عبارتند از : جبرئیل، میکائیل، اسرافیل و عزرائیل و هر یک وظیفه ای خاص دارند. مفسّران اسلامی جبرئیل رل به معنی «عبدالله» می گیرند. القاب جبرئیل در قرآن عبارتند از : رسول کریم، روح الامین، روح، رسول ربّ، روح القدس.

رجوع به تاریخ قرآن(رامیار)/ص 57و58


موضوعات مرتبط: تاریخ قرآن

[ شنبه سوم اردیبهشت 1390 ] [ 12:4 ] [ سید سجاد ادیانی ]

آرشیو نظرات

تاریخ قرآن/۷

تاریخ قرآن/۷

مرحوم طبرسی به نقل از ابن عباس می نویسد: خداوند متعال قرآن را یکباره در شب قدر از لوح محفوظ به آسمان دنیا نازل کرد، و سپس جبرائیل آن را قسمت به قسمت، به صورت پنج یا ده آیه و یا کمتر بیشتر و حتی به صورت یک آیه، در مدّتی حدود بیست و سه سال از جانب خدا بر پیامبر صلّی الله علیه و آله نازل گردانید.

مجمع البیان/ج۱۰/ص۵۱۸

 


موضوعات مرتبط: تاریخ قرآن

[ شنبه بیست و هشتم اسفند 1389 ] [ 9:18 ] [ سید سجاد ادیانی ]

آرشیو نظرات

تاریخ قرآن/۶

تاریخ قرآن/۶

رسول خدا صلّی الله علیه وآله به روز دوشنبه در هفدهم رمضان و یا ۲۷ رجب (۱۲ سال پیش از هجرت، مطابق ششم آگوست و یا اول فوریه سال ۶۱۰ میلادی) به هنگامی که چهل سال و شش ماه و هشت روز قمری، سی و نه سال و سه ماه و هشت روز شمسی، از عمر شریفش می گذشت مبعوث شد.

تاریخ قرآن (رامیار)/ص۴۹


موضوعات مرتبط: تاریخ قرآن

[ چهارشنبه ششم بهمن 1389 ] [ 21:29 ] [ سید سجاد ادیانی ]

آرشیو نظرات

تاریخ قرآن/۵

تاریخ قرآن/۵

رابطه غیبی و نهانی میان خداوند و برگزیدگان او وحی نام دارد، که این رابطه به سه صورت برقرار می شود:

۱-  القاء معنی و مقصود بر قلب پیامبر بدون واسطه فرشته وحی

۲-  سخن گفتن با پیامبر از پس پرده، چنان که خداوند از وراء شجره، با موسی (ع) سخن گفت

۳-  القاء امری به فرشته وحی تا او وحی الهی را از جانب خداوند به یکی از انبیاء ابلاغ نماید.

تاریخ قرآن (حجتی)/ص۳۱ 


موضوعات مرتبط: تاریخ قرآن

[ جمعه هفدهم دی 1389 ] [ 11:27 ] [ سید سجاد ادیانی ]

آرشیو نظرات

تاریخ قرآن/۴

تاریخ قرآن/۴

نوشت افزارهای معمول برای نگارش وحی:

قِرطاس (کاغذ)- قلم – مداد (مرکّب) – صُحف (برگ هایی از کاغذ) – سجّل – رَقّ (پوست نازک) – عُسُب (چوبه نخل) – لِخاف (سنگ های سفید نازک) – اَکتاف (استخوان شانه حیوان) – اَقتاب ( چوبهایی که بر شتران نهاده تا بر آن ها سوار شوند) – رِقاع (برگ کاغذ یا درخت ...) – حریر (پارچه ابریشم).

رجوع به تاریخ قرآن(حجتی)/ص ۲۱۳تا ۲۱۵


موضوعات مرتبط: تاریخ قرآن

[ شنبه بیست و هفتم آذر 1389 ] [ 13:40 ] [ سید سجاد ادیانی ]

آرشیو نظرات

تاریخ قرآن/۳

تاریخ قرآن/۳

آنان که دست اندر کاران نگارش قرآن بوده اند به «کُتّاب وحی» نامبردار گشتند که شمار این نویسندگان وحی، به ۴۳ و یا ۴۵ نفر بالغ می گردد. ولی براساس روایات، آن که بیش از همه به نگارش وحی، موفق بود، در مرحله اول علی بن ابیطالب (ع) و سپس زید بن ثابت می باشند.

رجوع به تاریخ قرآن(حجتی)/ص ۲۰۱ تا ۲۱۱

 


موضوعات مرتبط: تاریخ قرآن

[ پنجشنبه ششم آبان 1389 ] [ 16:7 ] [ سید سجاد ادیانی ]

آرشیو نظرات

تاریخ قرآن/۲

تاریخ قرآن/۲

ابوالاسود دوئلی نخستین فردی بود که اِعراب و نشانه های حرکات را در کلمات قرآن وضع کرد. او نویسنده ای را از میان سی نفر نویسنده انتخاب کرد و به وی گفت: وقتی دیدی لب هایم را در مورد حرفی گشوده و بالا بردم، یک نقطه روی آن حرف قرار ده (فتحه). هرگاه درباره حرفی لب هایم را پایین آوردم، نقطه ای زیر آن بگذار (کسره). و اگر لب هایم را در مورد حرفی جمع نمودم یک نقطه در وسط بنویس (ضمّه)، و در صورتی که همراه با این حرکات، حرفی را با غُنّه (صدای تو دماغی) ادا کردم، دو نقطه در همان موضع بگذار (تنوین).

هزار و یک حکایت قرآنی/ص ۴۱۸ و ۴۱۹


موضوعات مرتبط: تاریخ قرآن

[ چهارشنبه بیست و هشتم مهر 1389 ] [ 15:54 ] [ سید سجاد ادیانی ]

آرشیو نظرات

تاریخ قرآن/۱

تاریخ قرآن/۱

 

حارث بن هشام از پیامبر گرامی (ص) پرسید، وحی چگونه بر شما نازل می شود؟

فرمود:

۱- گاه صدائی همانند جَرَس به گوش من می رسید و وحی که بدین صورت بر من نازل می شد، سخت بر من گران و سنگین بود، سپس این صداها قطع می شد و آنچه را جبرئیل می گفت فرا می گرفتم.

۲- و گاهی جبرئیل به صورت مردی بر من فرود می آمد، و سپس با من سخن می گفت و من گفته های او را از حفظ و از بر می کردم.

تاریخ قرآن (حجتی)/ص۳۳ و ۳۴


موضوعات مرتبط: تاریخ قرآن



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ادامه مطلب


نوشته شده در تاريخ شنبه 17 تير 1391برچسب:, توسط mahsa